tisdag 23 mars 2010

Nya Ekerö Centrum

Igår träffade jag mina folkpartikolleger på Ekerö tillsammans med andra politiker från Alliansen i ett informationsmöte om nya Ekerö Centrum. Mycket spännande att höra Ekerö-alliansens alla engagerade fritidspolitiker på samma gång i samma lokal kommentera stadsarkitektkontorets förslag för det nya Ekerö Centrum. För mig var det ju ett nytt samanhang att vara med i.
Några reflektioner:
*Många engagerade och kunniga fritidspolitiker med bra idéer i hemkommunen. Jag är imponerad!
*Kunnig och trevlig Miljö och stadsbyggnadschef verkar han vara den nye John Hagland. Kul att han är gammal mas (känner mig till en fjärdedel som mas själv, hälften Västeråsare och en fjärdedel Ekeröbo) Trevligt förslag från Tovatt arkitekter att SLs 50-talsbyggnad behålls mitt på ett torg med bussar och kantat av nya butiker. Jag tror verkligen på liv och rörelse kring ett torg.
*Däremot känns det som om man borde satsa på en till bro åt Gällstaöhållet där bussarna från stan åker in på väg mot centrum. Då slipper Färingsöbussarna åka över Tappströmsbron både till och från centrum. Det lär bli nära dubbelt så mycket trafik på Ekerövägen genom centrum med bara en bro. Och cirkulationsplatser i all ära men de har ingen vidare kapacitet. I morse när jag åkte över med bussen tänkte jag på att bron ändå behöver byggas om om det ska bli fyrfältigt, det är ju bara två filer idag. Bygg de två nya filerna som behövs på en ny bro istället.

1 kommentar:

  1. Hurra! Grattis till att du skapat en blogg!Jag tror att detta är framtiden för kommunpolitiken. Dagsaktuell egen upplevelse av busstrafiken är guld värd. Är Du med i Facebook? Jag har startat en dikussionsgrupp för Alliansen för debatt om Ekerös Centrums utveckling. Spännande att se hur de här nya kommunikationsmöjligheterna artar sig!
    Lycka till!
    Emma

    SvaraRadera