tisdag 15 maj 2012

Tiden efter folket sagt sitt

Nu har det snart gått två månader sedan folket så pass klart sa nej till försäljningen av Ekerö Bostäder. Jag deltog en del i ja-sidan eftersom jag fått tydliga underlag från tjänstemännen att Ekerös ekonomi behövde nytt kapital till investeringar och skulderna behövde amorteras ner. Jag som vill ha investeringar i Badhus och Bollhall samt nya gedigna och renoverade skollokaler fick vara realist och satsa på en försäljning.

Nu väntar jag i dagarna på nya tjänstemannaunderlag som ska beskriva konsekvenserna av en utebliven försäljning. Jag är inte så säker på att det blir såna fasliga konsekvenser. Att vi skall bygga badhus var ju vid närmare eftertanke redan beslutat och kalkylerat när försäljningen lades fram i all hast så det vore ett jättesvek att ångra beslutet, så det finns inte på min karta att pruta bort. Skollokalerna inte heller.

Jag tror att vi kommer att se en investeringsplan där investeringarna läggs ut med egenfinansiering (inga nya lån behöver tas upp) på några fler år än planerat och att även en del nya lån tas upp. Jag tror vår tillväxtkommun inte står och faller med ytterligare lån på låt säga 50-75 MSEK.

Tillbaka till hyresrätterna. Som liberal tror jag att privata förvaltningsföretag är minst lika duktiga som kommunala på att förvalta och utveckla Ekerös hyresbostäder. En parallell, se förresten på "Carema-skandalen" som inte var någon skandal vid närmare granskning av Dagens Samhälle, det visade sig att Carema faktiskt skött Koppargården bättre än Stockholms Stad! Men det finns fördelar med att ha ett bostadsbolag i kommunal ägo. En fördel kan vara att man vid t.ex ombildning av en del hyresrätter till bostadsrätter tillför Ekerö Bostäder kapital som vi har rådighet att bestämma att man bygger nya hyresrätter för. Vi kanske inte får fler hyresrätter totalt sett, men vi kommer i alla fall igång med byggandet. Vi kan även bestämma att vi ska behålla alla hyresrätter vi har och istället använda marktillgångarna för nya projekt där bostadsrätter subventionerar hyresrättsprojekt.

Jag har tagit reda på lite fakta. För att privata aktörer ska kunna bygga nya hyresrätter idag så behöver hyrorna ligga ca 15% högre i nyproduktionen än vad bruksvärdeshyrorna är idag på Ekerö och det är även oklart om hyresgästföreningen går med på dessa hyror. Gör dom det kan man bygga hyresrätter utan subventioner (som kommunala marksubventioner eller att ett bostadsrättsprojekt subventionerar byggande av hyresrätter).  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar