onsdag 8 september 2010

Lyckat pendlingsexperiment igår!

Tack alla som var med och fick gårdagens lyckade arrangemang, tävlingen/experimentet mellan cyklist, kollektivtrafikant, bil och båt, att sluta så lyckligt! Tack alla ni Folkpartister vid starten och vid målet och tack ni som satt i bilköerna på Nockebybron och lyssnade på Radio Liberal och hejade. Kul att ABC-nytt uppmärksammade vår grej och gjorde ett riktigt trevligt inslag. Sen att jag sa reversibla körfält till Brommaplan istället för Bromma det får jag skylla på min ovana framför kameran. Kolla på inslaget här: Http://svtplay.se/v/2137286/abc/city_pa_90 eller läs om tävlingen här: Http://kampanj.folkpartiet.se

Cyklistens medelhastighet: 22,8 km/h
Sträckan=17,9km
Tid:47 min

Tunnelbana/buss, medelhastighet: 20,4 km/h
Sträckan=18,0km
Tid:53min

Båten och bilen har jag inte tiden på men det är alltså lägre än 20 km/h.

Några slutsatser:
*Att åka bil med dessa låga medelhastigheter är ett stort miljöproblem

*Att kollektivtrafikanten har så låg medelhastighet kan man lösa genom reversibla kollektivtrafikfält och fler direktbussar som inte stannar på varenda hållplats på glest befolkade Lovö mellan Ekerö och Brommaplan eller för den delen på Brommasidan av Nockebybron, men också i framtiden att Ekerö får direktbusar via Förbifart Stockholm till t.ex Liljeholmen. Det bör inte ta mer än 15-20 min från Ekerö centrum om de går direkt.

*Ta inte bort Slagstafärjan när förbifarten tas i bruk för det vi ser är att cykeln är väldigt konkurrenskraftig. Och jag fick ju även motion! Jag har 10 km till Tumba centrum cykelvägen och 9 km till Huddinge Centrum och framtida regionkärnan Flemingsberg.

*Ta i drift färjan mellan Färingsö och Hässelby, Från Svartsjö på Färingsö till Barkarby (också framtida regionkärna enligt RTK) blir det ca 9 km cykelväg och ca 13 km till Kista cykelväg, bra va! Bra för pendling, bra för Ekeröturism!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar